Boulder Dash
Mea Culpa. Niniejszy odcinek to czysta nuda. Bohaterami nie będą programiści – transwestyci, piraci starożytnej ery 8 bitów czy genialne 14-letnie nerdy. Najważniejsza postać dzisiejszej edycji to niejaki Rockford, zwykły górnik z kultowej ale i doskonale grzecznej i poprawnej serii Boulder Dash.
Grę wydało w 1984 roku studio First Star Software, a ukazała się ona na każdą, popularną wtedy maszynkę do grania. Od opisywanej wersji na ATARI po gumiaka, Apple II, MSX, C64. Kolejne lata to konwersje:
– na Amstrada i automaty,
– oficjalne sequele jak Boulder Dash II i III oraz wydany w 1987 Boulder Dash Construction Kit,
– klony na PC „Supaplex”, „Rockfordr”, „Saphire Tours”, „Boulder Remake”, „Bluppo” lub Amigę jak „Emerald Mines”,
– i kolejne sequele jak Rockford, Boulder Dash M.E. oraz M.E. 2 (przygody Rockforda Juniora).
Co ciekawe, First Star Software posiada wciąż pełne prawa do Boulder Dasha zarabiając na dedykowanych komórkom kolejnych klonach.
Mechanikę i lichą fabułkę Boulder Dasha, przeciętny 30-letni nerd, wyrecytuje z pamięci, wyrwany ze snu nawet w środku nocy. Rockford, omijając różne przeszkadzajki i unikając zmiażdżenia przez spadające głazy, musi zebrać określoną ilość diamentów i dzięki nim aktywować przejście do kolejnej jaskini. Rycie w ziemi utrudniały „motylki” (zabite spadającym głazem zamieniały się w diamenty) oraz „ważki” (te wybuchały niszcząc wszystko prócz ścian). Do innych, podziemnych atrakcji należała lawa (zablokowana również zamieniała się w diamenty), szlam, różnego rodzaju murki a nawet bomby. Prostota i – co dużo mówić- uzależniająca fajność przechodzenia kolejnych jaskiń, spowodowała powstanie wyjątkowo dynamicznej sceny i licznych fanklubów BD. Dzięki wydaniu Construction Kita pojawiły się bardziej lub mniej oficjalne edytory, poprawki, toolsy, nowe poziomy i etc.
Na koniec, by nie było całkowicie nudno, wygrzebałem z sieci wywiad z pomysłodawcą Boulder Dasha – Peterem Liepą. Z ciekawostek: gra pierwotnie nazywać się miała Cavern Raider, póżniej Cavern Crystals a napisana była z początku tylko na ATARI. Drugim autorem był Chris Gray. Obaj panowie tak się pokłócili o zasługi i zyski, że do gry wkroczyć musieli prawnicy i sądy. Co ciekawe, Boulder Dash jest jedyną grą jaką napisał i wymyślił Peter Liepa. Wspomina, że zdegustowany walką o zyski oraz, co jest niezłe, późniejszą wg niego marnością C64 oraz Amigi rzucił growy biznes i do dnia dzisiejszego siedzi w oprogramowaniu 3D.
I słodkie wspomnienia:
Burdel Dash był swego czasu jedną z moich ulubionych gier na atarynę.
Niedługo gierka powraca zza światów w wersji na PSP