Classic SF Vol. 12

Tytuł: The Quiet Earth
Produkcja: Nowa Zelandia, 1985
Gatunek: Postapokalipsie
Dyrekcja: Geoff Murphy
Za udział wzięli: Bruno Lawrence, Alison Routledge
O co chodzi: Ostatni człowiek na Ziemi

Ładny widok

Jakie to jest: Pewien pan budzi się pewnego dnia i odkrywa, że jest jedynym człowiekiem na świecie. Okazuje się bowiem, że eksperyment, Flashlight, którego był współorganizatorem z ramienia rządu, wywołał reakcję, dzięki której zniknęli wszyscy ludzie na planecie,… no prawie wszyscy.

W pierwszej chwili zdezorientowany usiłuje zwiedzić wszystkie znane miejsca w poszukiwaniu choćby jednej osoby. Gdy dociera do niego fakt, że pozostał sam, usiłuje oswoić się z sytuacją. Najpierw korzysta ze wszystkich dobrodziejstw materialnych do których ma dostęp, potem nadchodzi czas obłędu i rezygnacji. Psychologiczny obraz zagubionego człowieka przeraża, poznajemy różne stany szaleństwa. Ostatecznie, pogodzony z losem, stara się żyć z dnia na dzień, rezygnując z zastanawiania się nad sytuacją i poszukiwaniem, nasłuchiwaniem sygnałów w radiu i telewizji.

Opuszczony świat przypomina ten znany z The Last Man On Earth/Omega Man /I Am Legend, nie ma tu jednak żadnych mutantów atakujących po zmroku. Pewnego dnia nasz bohater zostaje zaskoczony, gdy do jego drzwi puka kobieta, później odnajduje jeszcze jedną osobę – mężczyznę i oczywiście powstaje konflikt. Nasz bohater zaczyna zastanawiać się, dlaczego właśnie oni pozostali przy życiu. Ostatecznie decyduje się wywołać w laboratorium kolejną reakcję, która ma wpłynąć na odwrócenie procesu. Jednak po kolejnym wybuchu bohater budzi się już na zupełnie innej planecie….

Ocena (1-5):
Szaleństwo: 5
Eksperyment: 4
Samotność: 5
Muzyka: 4
Fajność: 5


Tytuł: Moon Zero Two
Produkcja: Wielka Brytania, 1969
Gatunek: Kosmiczny western
Dyrekcja: Roy Ward Baker
Za udział wzięli: James Olson, Catherine Schell, Warren Mitchell
O co chodzi: Wycieczka po asteroidę

Antek M. debiutuje w kinie

Jakie to jest: Toż to prawdziwy western, przeniesiony w przyszłość do roku 2021 przez studio Hammer specjalizujące się w horrorach! Znana z pewnego współczesnego filmu sentencja „Zabrałeś w kosmos broń?” nabiera tutaj nowego znaczenia! Widzimy bazy księżycowe, futurystyczne pojazdy, kostiumy, urządzenia, a pistolety jako żywo przypominają te same kolty w odpowiednio wyeksponowanych kaburach, które możemy podziwiać w filmach kowbojskich. Nie zabrakło oczywiście typowego saloonu z tańczącymi dziewczętami i klasycznego baru.

W tych realiach główny bohater, weteran lotów kosmicznych, mający za sobą m.in. lądowanie na Marsie, żyje z wykonywania różnych zleceń transportowych nie zawsze zgodnych z prawem. Pewnego razu zostaje postawiony przed zadaniem sprowadzenia asteroidy pełnej szafirów – zlecenie jest niebezpieczne, a dodatkowo pomysłodawca szantażem chce wymusić na naszym bohaterze posłuszeństwo. Ten jednak ma plan wykiwania złego do szpiku kości zleceniodawcy. Obok pojawia się prześliczna długowłosa dziewczyna z Ziemi (w tej roli bardzo atrakcyjna Catherine Schell – Maya z Kosmosu 1999 i dziewczyna z Powrotu Różowej Pantery), która poszukuje zaginionego podczas wyprawy na księżyc brata.

W pamięci zostaje podróż księżycowym łazikiem przez ciemne, zimne rejony księżyca, potem urozmaicone przez nasłonecznione gorące równiny, gdzie dochodzi do widowiskowego spalenia pojazdu. Umiejętne filmowanie i kadrowanie modeli robi naprawdę realistyczne wrażenie. Zadziwia animowany wstęp nawiązujący trochę do stylu wspominanej Różowej Pantery, no i muzyka niczym z rockowego hippisowskiego hapeningu. Bardzo starannie zrobiony i zupełnie niedoceniony brytyjski film mający w sobie sporo uroku Kosmosu 1999 i akcji rodem z Dzikiego Zachodu.

Ocena (1-5):
Western:
4
Stroje: 5
Pojazdy: 5
Klimat made in the UK: 5
Fajność: 5


Tytuł: The Fury
Produkcja: USA, 1978
Gatunek: Sensacja SF
Dyrekcja: Brian De Palma
Za udział wzięli: Kirk Douglas, John Cassavetes, Carrie Snodgress
O co chodzi: Ojciec szuka nadprzyrodzonego syna!

Ja latam!

Jakie to jest: Ten film to jakby prorocza zapowiedź preludium dla Skanerów Cronenberga (1981). The Fury mieści się w nurcie sensacyjno-przygodowym o manierze szpiegowskiej. Peter Sandza, agent służb specjalnych, spędza wakacje wraz ze swoim synem Robinem obdarzonym wyjątkowymi zdolnościami parapsychologicznymi. Towarzyszy im inny zaufany agente, Childressem.

Nagle grupa terrorystów ostrzeliwuje kurort z broni maszynowej.Childress i Robin chowają się w bezpiecznym miejscu, z kolei Peter zatrzymuje się w samym środku strzelaniny – jedyną drogą ucieczki staje się morze. Ponton, z którego korzysta niebawem staje w płomieniach. Robin przekonany jest o śmierci ojca i przyjmuje pomoc, opiekę ze strony Childressa.

Niebawem wychodzi na jaw, że pomysłodawcą zamachu był sam Childress, a głównym celem było przejęcie syna i wykorzystanie jego zdolności telepatycznych do niecnych zamierzeń sekretnej agencji, która gromadzi dzieci ze zdolnościami telekinetycznymi i szkoli ich na zabójców na czas wojny.Peter jednak żyje i nie daje za wygraną. Równocześnie rozwija się druga historia młodej dziewczyny Gillian, również obdarzonej darem, dzięki któremu potrafi nawiązać kontakt psychiczny z „porwanym”.

Mamy kilka przejmujących scen – np. upadek Douglasa z dachu, czy ucieczka Gillian w środku dnia środkiem ulicy przed agentami na stałe zapisuje się w pamięci.

Ocena (1-5):
The force is strong with you:
5
Agencja: 5
Douglas: 5
Reżyseria: 5
Fajność: 5

Written by: Paweł L.

 

Komenty FB

komentarzy

Komercha

1 Komentarz na Classic SF Vol. 12

  1. A propos jedynego czlowieka na Ziemi to polecam ksiazke 'Wielkie solo Antona L'

Dodaj komentarz